Ostatnimi latami technologia poszła niezwykle do przodu. Sam rozwój Internetu jest tak szybki, że większość z nas nie orientuje się, co tak naprawdę może zdziałać dzięki temu potężnemu narzędziu przesyłania informacji. A tym bardziej w social media. Te serwisy społecznościowe, gdzie tworzy się relacje międzyludzkie, czasem nawet zastępujące te z życia codziennego. Mają one różne postacie. Przed tak bardzo znany Facebookiem istniało mnóstwo innych platform, które też zaliczają się do social media np. blogi czy fora dyskusyjne. Jednak żadne z nich nie zyskało takiej popularności, i nie miało takich możliwości.

W marketingu na Facebooku chodzi o budowanie relacji. Jest to o tyle fajnie, że daje to ogromne możliwości firmom, które dzisiaj o wiele łatwiej mogą zbudować markę niż kilka lat temu. Mimo ogromu możliwości, które dają media społecznościowe, wiele firm nadal jest negatywnie nastawionych do tego typu działań marketingowych i uważają go za zbędny koszt. A jest to potężne narzędzie promocji, lepsze niż nawet najlepiej zbudowana strona internetowa. Użytkownicy portalu znajdujący Twoją stronę mogą się dowiedzieć czegoś więcej o Twojej firmie – nie muszą już odbierać jej jako wielkiej, specyficznej i niedostępnej, ale jako miejsca, gdzie znajdzie ludzi takich samych jak oni, z pasją i chęcią podzielenia się swoimi doświadczeniami i wiedzą.

Wiele firm, bez względu na to, czy ma osobę zajmującą się mediami społecznościowymi, czy działa na własną rękę, popełnia szereg błędów w marketingu na Facebooku.  Błędnie wybierają grafiki na swoje profile. Nie wykorzystują faktu, iż przeciętny użytkownik Facebooka tylko przez krótki czas skupia swoją uwagę na treściach pokazujących się mu na tablicy. Dlatego dobrze dobrana grafika odzwierciedli markę i zachęci ludzi do polubienia strony. Jednocześnie pamiętaj, aby, zgodnie z zasadami Facebooka, nie umieszczać tam żadnych informacji promocyjnych.

Budowanie wizerunku firmy na Facebooku jest również mocno zaniedbywane. Mimo, że ograniczony jest stopień budowania wizerunku marki na fan page, ważne jest, aby styl profilu był jak najbardziej spójny ze stroną firmy oraz innymi profilami w mediach społecznościowych. Da to firmie większą rozpoznawalność w sieci. Ale by być rozpoznawanym, potrzebna jest strategia marketingowa.

Jednym z pierwszych elementów, związanych z marketingiem na Facebooku jest wypełnienie każdego możliwego pola na fan page firmy. Pola, które należy uzupełnić, mogą się różnić w zależności od rodzaju prowadzonego biznesu. Dzięki temu unikamy zmuszania klienta do sprawdzenia informacji o Tobie na stronie, w wielu przypadkach zrazi to potencjalnego klienta i nie doprowadzi do transakcji. Firmy powinny myśleć o Facebooku jako o sposobie na dostarczanie wartościowych treści, dzięki którym marka będzie mogła kreować swój wizerunek. Dlatego warto coś dodawać, i wzmagać ruch w witrynie. Nic nie działa tak niszcząco na wygląd i zainteresowanie stroną, jak nieobecność na niej. Nie muszą być to treści tylko Twoje. Lwia ich część powinna należeć do innych. Udostępniając, pokazujesz, że jesteś aktywnym członkiem społeczności swojej dziedziny. I możesz w ten sposób przyciągnąć do siebie więcej ludzi.

Dobrze prowadzony marketing na Facebooku opiera się również na komunikacji. Tak jak fora internetowe Facebook jest platformą do konwersacji i powinien być traktowany jako publiczna przestrzeń służąca promocji własnej. Klient musi czuć się dopieszczony. Aby nie wypaść z rytmu warto być obecny w mediach społecznościowych tak często, jak to możliwe, aby odpowiadać na komentarze użytkowników, odpowiadać na ich pytania i dziękować za ich opinie. Pamiętać też należy, że Facebook to miejsce, w którym sprzedaje się nieco inaczej, ze względu na inną grupę odbiorców, ich inny poziom zainteresowania, potrzeby i cechy produktu, które ich interesują.  Marketing na Facebooku to poza specyficznie przygotowanym tekstem głównie obrazy czy filmy. Mózgi są tak przesycone krzykliwymi reklamami, że obecnie działania muszą być nieco bardziej subtelne. Badania pokazują, że odbiorcy dużo chętniej reagują na treści wizualne. Podczas gdy treści pisane są ważne, każda firma powinna także udostępniać w swoich wpisach dużo treści graficznych, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Dodatkowym plusem grafik jest to, że często udostępniane one są ponownie, dzięki temu miejsce, gdzie pojawiło się pierwotnie, ma szanse być widocznym dla całej rzeczy ludzi, niekoniecznie szukających Twojego biznesu w wyszukiwarce.

Marketing na Facebooku powinien się charakteryzować regularnością i wymaga wytrwałego, długoterminowego, konsekwentnego i regularnego działania. Takiego, by odbiorcy wiedzieli, że nie zniknąłeś i zabiegasz o ich uwagę. Rynek jest niezwykle konkurencyjny, dlatego odpowiednia strategia marketingowa, spójność w działaniu między różnymi kanałami informacji sprawi, że w bardzo prosty sposób, przy niewielkim nakładzie środków, a z dobrym pomysłem, można zyskać wielu oddanych sobie klientów, zwiększyć świadomość swojej marki, oraz stać się rozpoznawalnym.