Jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy technologia była znacznie mniej rozwinięta niż teraz musieliśmy zmagać się z upałami (coraz bardziej uprzykrzający się, również za sprawą globalnego ocieplenia) na własną rękę, korzystając czy to z lodu, czy też chociażby z wiatraków. Dziś rozwiązań jest znacznie więcej, a klimatyzacja mieszkań i sklepów nie robi na nikim wrażenia. Ale czy tak naprawdę warto w nią inwestować? Czy sprawdza się w akcji? Zapraszamy do lektury naszego artykułu, mającego na celu dostarczenie odpowiedzi na te pytania.

Klimatyzacja mieszkań i sklepów – czy warto ją wdrożyć?

Klimatyzacja zarówno mieszkań, jak i sklepów staje się czymś cieszącym się coraz większą popularnością nie tylko wśród osób bogatych, ale i tych średnio zamożnych. Wiele dołożył do tego rozwój technologiczny, dzięki któremu systemy klimatyzacji stały się nie tylko łatwiejsze w instalacji i prostsze w użytkowaniu, ale i po prostu tańsze. Dlaczego warto więc zdecydować się na ową klimatyzację?

Plusy klimatyzacji mieszkań

  • optymalne warunki życia – dzięki klimatyzacji zapewniamy sobie idealną temperaturę i wilgotność powietrza, dzięki czemu żyje nam się lepiej; ma to wpływ również na nasz sen, spokojniejszy, głębszy i pozbawiony uporczywych komarów (bo dzięki klimatyzacji otwieranie okna na noc nie jest konieczne);
  • pozytywny wpływ na zdrowie – klimatyzacja mieszkań (i sklepów) pozwala nam być zdrowszymi – pod warunkiem, że właściwie ją ustawimy; dzięki niej będziemy bardziej wypoczęci i mniej zmęczeni upałem;
  • czystsze i zdrowsze powietrze – większość obecnie oferowanych przez sklepy klimatyzatorów posiada w sobie funkcję oczyszczania powietrza – dzięki specjalnym filtrom zwiększają jego jakość, działając jak oczyszczacz powietrza; za ich sprawą wdychane przez nas powietrze jest lepszej jakości, pozbawione smogu i zanieczyszczeń (charakterystycznych zwłaszcza dla bardziej uprzemysłowionych miast);
  • oszczędności na sprzęcie – dzięki klimatyzacji nie będziemy musieli inwestować w takie rzeczy, jak wiatraki, lód czy chociażby moskitiery; choć są to z pozoru niewielkie wydatki, na przestrzeni lat zazwyczaj się mnożą – zwłaszcza biorąc pod uwagę awaryjność wiatraków czy zużywalność mniej trwałych elementów pozwalających radzić sobie z negatywnymi skutkami zbyt wysokich temperatur.

Plusy klimatyzacji sklepów

  • większe zainteresowanie klientów – nie jest tajemnicą, że w upalne dni klienci szukają schronienia w chłodniejszych pomieszczeniach, częściej kierując się do sklepów właśnie z klimatyzacją. Dzięki niej zainteresowanie klientów będzie więc większe – nawet jeśli nie odwiedzą nas w celu zakupów, z pewnością spojrzą na naszą ofertę;
  • optymalne warunki pracy dla pracowników – dzięki klimatyzacji nasi pracownicy mogą pracować bardziej efektywnie i czuć się lepiej – zadowolony pracownik to z kolei wydajny pracownik;
  • idealne warunki do magazynowania asortymentu – przechowując sprzedawane przez nas przedmioty musimy uważać, aby zbyt wysoka temperatura nie wpłynęła na nie zanadto negatywnie. Dzięki klimatyzacji taka obawa znika, gdyż sami ustawimy ją w zależności od własnych potrzeb;
  • niski koszt eksploatacji – w upalne dni ochładzanie własnego sklepu (zwłaszcza tego spożywczego) jest czymś absolutnie podstawowym, co po prostu musimy wykonać. Klimatyzacja jest najbardziej ekonomicznym sposobem właśnie na to. Prawda, możemy zdecydować się na ustawienie wiatraków czy też stałe wietrzenie – oba te rozwiązania kosztują jednak więcej, nie tylko w kontekście pieniędzy.

Klimatyzacja mieszkań i sklepów – minusy jej posiadania

Istnieje bardzo powszechne przekonanie, że klimatyzacja mieszkań i sklepów wpływa negatywnie na nasze zdrowie – są też twierdzenia sugerujące jej dobrotliwy wpływ na nie. Prawda, jak zawsze, leży pośrodku. Źle ustawiony klimatyzator potrafi bowiem przysporzyć nam reumatyzmu, stałego kataru, przeziębienia. Zgoła odmiennie ma się sytuacja z dobrze ustawionym klimatyzatorem, dzięki któremu mamy optymalne warunki do życia, dzięki czemu – jak już wspomnieliśmy wcześniej – jesteśmy bardziej wypoczęci i czujemy się lepiej. Aplikuje się to zarówno do sklepów, jak i mieszkań czy domów.

Wadą, której nie da się przeskoczyć jest hałas, jaki wydobywa się z klimatyzatora (im droższy model, tym mniejszy hałas, jednak ten jest zawsze obecny). Jest on rzeczą nieodzowną, gdyż energia z urządzenia gdzieś musi znaleźć swoje ujście i nawet jeśli urządzenie nie wydaje dźwięków, których nie dałoby się znieść, dla osób z bardziej wrażliwymi uszami potrafi być uporczywa. Przeszkadza to znacznie bardziej w przypadku domu, aniżeli w przypadku sklepu. 

Podsumowanie

Podczas gdy klimatyzacja mieszkań i sklepów w dzisiejszych czasach nie jest czymś dziwnym, a raczej coraz częściej stosowanym, niesie ona ze sobą sporo  zarówno zalet, jak i wad – właśnie dlatego jeszcze przed jej wdrożeniem powinniśmy rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”, mając na uwadze to, że jest ona inwestycją na długie lata. Inwestycją adekwatną do wielkości budynku, w obrębie którego będzie istniała.